logo erasmus plus 2022

Wniosek nr 2022-1-PL01-KA121-VET-000059505 w ramach akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-VET-095938

Od 1 czerwca 2022r realizujemy drugi projekt w programie Erasmus plus w ramach akredytacji. Przyznana kwota wynosi 56 113 euro.

Założenia projektowe obejmują następujące działania: przygotowanie językowe, kulturowe, pedagogiczno – psychologiczne, odbycie stażu zawodowego i realizacji programu kulturowego za granicą, obserwację pracy przez nauczycieli przedmiotów zawodowych naszej szkoły oraz upowszechnianie rezultatów projektu.

Rekrutacja obejmie klasę IV d i IV e Technikum.

Zainteresowanych zapraszamy do składania formularzy zgłoszeniowych dostępnych u nauczycielek: Ewy Tomaszewskiej i Anny Gumińskiej-Bejfus, zajmujących się przygotowaniem i realizacją projektów w programie Erasmus plus w naszej szkole.

Ostateczna lista beneficjentów

16 Grzesik Oskar TL
17 Wolan Damian TI
18 Czeszewski Wiktor TŻIUG

7 maja 2023 roku kolejna grupa z naszej szkoły rozpoczęła swój staż zawodowy w ramach projektu Erasmus+. Nasza przygodę rozpoczęliśmy niedzielnym rankiem zbierając się na dworcu autobusowym w Bydgoszczy. Pierwszy etap podróży pokonaliśmy Flixbusem (Bydgoszcz - Warszawa). Z lotniska Chopina dolecieliśmy do Amsterdamu holenderskimi liniami KLM. Na wielu z nas pobyt na tak wielkim lotnisku wywarł wielkie wrażenie. Na pokładzie samolotu byliśmy poczęstowani kanapką oraz napojem. Niestety, nasz następny lot do Lizbony, który odbył się tymi samymi liniami został opóźniony o prawie dwie godziny. Gdy dotarliśmy do pięknej stolicy Portugalii, na lotnisku czekał na nas autobus. Przeprawiliśmy się nim nowoczesnym mostem Vasco da Gamy przez rzekę Tag na półwysep Setubal, docelowe miejsce naszych praktyk. Na miejscu powitała nas przedstawicielka biura Euromind (organizatora stażów), pani Malwina. Po krótkim śnie, poniedziałkowym rankiem rozpoczęliśmy nasze staże zawodowe. Ahoj przygodo!

Dnia 10 maja, po praktykach, chwili odpoczynku i napełnieniu brzuchów, wyruszyliśmy pierwszy raz poza granicę Setubalu, a dokładniej do Lizbony. Najpierw dostaliśmy się na stację kolejową, by pociągiem szybko przedostać się nad zatokę, a dalej promem przez rzekę Tag w stronę stolicy Portugalii. Gdy dopłynęliśmy do zatoczki Terreiro do Paço od razu przeszliśmy na plac Praça do Comércio, gdzie znajdują się wspaniałe zabytki. Na nadbrzeżu Cais das Colunas stoją dwie kolumny wybudowane pod koniec XVIII wieku, wskazujące miejsce mieszania się wód rzeki oraz oceanu. Idąc dalej podziwialiśmy pomnik króla Józefa I, a tuż za nim kamienny łuk triumfalny Arco da Rua Augusta. Każdy z tych zabytków upamiętniał odbudowę miasta po trzęsieniu ziemi z 1755 roku. Dalej przeszliśmy na plac Praça do Rossio. Po drodze mijaliśmy przepiękne budynki i inne atrakcje turystyczne, m.in windę Santa Justa, czy też piękny widok na zamek św. Jerzego. Następnie doszliśmy do placu słynnego z fontanny Rossio, pośrodku którego stoi pomnik dwudziestego ósmego króla Portugalii - D. Pedro IV. Po odwiedzeniu tych pięknych miejsc i przechadzce po okolicy nastąpił powrót . Lizbona okazała się przepiękną stolicą, z jakże cudownymi zabytkami, a czas jaki w niej spędziliśmy, nie można nazwać czasem straconym

Na praktykach wykorzystuję zdobyte wcześniej umiejętności z zakresu obsługi gości w obiekcie hotelowym. Przy śniadaniach sprzątam brudne naczynia, dezynfekuję stoliki, nakrywam do stołu a pod koniec pracy przygotowuję sale na kolejny dzień. Natomiast do moich obowiązków pracy w hotelu należy sprzątanie pokoi oraz uzupełnianie kosmetyków. Na praktykach zdobywam doświadczenie oraz poszerzam umiejętności komunikacji i pracy zespołowej

Późnym popołudniem, po pierwszym dniu praktyk, wyruszyliśmy na spacer po Setúbalu. Naszym przewodnikiem była Pani Malwina z Euromind. Zwiedzanie zaczęliśmy od Katedry Matki Bożej Łaskawej. Następnie udaliśmy się na taras widokowy, z którego podziwialiśmy panoramę zatoki i półwyspu Tróia. Po widokach z góry udaliśmy się na wybrzeże rzeki Sado, która znajduje swoje ujście w Oceanie Atlantyckim. Wróciliśmy do hotelu krętymi ścieżkami, zadowoleni i pełni podziwu dla otaczającej nas przyrody.

Dnia 13 maja nasza grupa udała się do Fatimy. Ten dzień w tym miejscu był niezwykły - była to 105 rocznica objawień Fatimskich. O 7:20 zebraliśmy się w holu i wyruszyliśmy pieszo na stację kolejową. Podczas naszej podróży wykorzystaliśmy różne rodzaje komunikacji miejskiej. Zaczęliśmy od podróży pociągiem, podczas której można było podziwiać architekturę Setúbalu i okolic. Od razu jak wysiedliśmy z pociągu czekał na nas prom, z którego można było oglądać piękną zatokę. Jak już dotarliśmy do Lizbony, to skorzystaliśmy z tamtejszego metra. Gdy dotarliśmy na docelowy przystanek, wyruszyliśmy prosto na dworzec autobusowy, skąd autobus zabrał nas do Fatimy. Podczas podróży można było podziwiać piękne lasy, gaje oliwne i winnice, rzekę, a także góry. Gdy dotarliśmy do Fatimy usłyszeliśmy z oddali śpiew tłumu, który zachęcił nas do pójścia w tamtą stronę. Okazało się, że na placu przed Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej jest mnóstwo ludzi, czego w ten dzień można było się spodziewać. Wygląd wewnętrzny Sanktuarium, jak i cała Fatima zapiera dech w piersiach. Mogliśmy też zobaczyć posągi: papieża Piusa XII, Pawła XI, Jana Pawła II oraz kilka innych miejsc. Każdy znalazł czas dla siebie, by dokładniej zwiedzić Sanktuarium, pomodlić się i kupić pamiątki. Nasza droga powrotna już nie była taka prosta, gdyż był tak spory ruch na dworcu autobusowym, że trudno było znaleźć właściwy autobus. Zmęczeni, ale zadowoleni z wyprawy, późnym popołudniem wróciliśmy do Setúbalu.

Na praktykach mamy okazję wykorzystać dotychczas zdobyte umiejętności z zakresu kodowania stron internetowych. W naszych projektach opieramy się na HTML-u, CSS, JavaScript, PHP czy nawet TypeScript. Zdobywamy doświadczenie i poszerzamy umiejętności z zakresu komunikacji i pracy w grupach.

Dnia 20 maja wybraliśmy się na wycieczkę do najdalej wysuniętego na zachód punktu w Europie "Cabo da Roca". Przylądek położony jest na Półwyspie Iberyjskim na terenie Portugalii, w obrębie Parku Przyrodniczego Sintra–Cascais. Podczas podróży używaliśmy różnych środków transportu. Wycieczkę rozpoczęliśmy od wyjazdu pociągiem z Setúbalu o godzinie 8:50, dotarliśmy do Barreiro skąd ruszyliśmy promem do stolicy Portugalii. W Lizbonie o godzinie 10:10 czekał już na nas pociąg. Ostatnim z transportu naszej podróży był autobus. Przez całą wycieczkę towarzyszyło nam zachmurzone niebo. Gdy dotarliśmy do celu, ruszyliśmy prosto do punktu widokowego. Brzeg na przylądku jest skalisty i wznosi się 144 m ponad poziom Oceanu Atlantyckiego. Widoki były niesamowite i niezapomniane. Całą grupą zrobiliśmy wspólne zdjęcie przy pomniku na którym znajduje się cytat portugalskiego poety Luisa Camoes "Gdzie kończy się ląd, a zaczyna morze". Na tym terenie znajduje się również latania morska oraz sklep z produktami regionalnymi. Po zwiedzeniu tej pięknej części Portugalii, wróciliśmy do hotelu pociągiem. Zapamiętamy te widoki do końca życia.

W niedzielę (domingo), w piękny słoneczny dzień nasza grupa wyruszyła na wycieczkę do Oceanarium w Lizbonie. Bez trudu dojechaliśmy tam komunikacją miejską, aby spędzić dwie godziny w największym tego typu obiekcie w Europie. To miejsce posiada w swojej kolekcji ponad 16 000 różnych zwierząt z 450 gatunków! Grupa była zachwycona życiem tego podwodnego świata, jego barwami i różnorodnością. Spędzając tam czas można się wyciszyć i podziwiać piękno Oceanu. To miejsce pełni ważną funkcję edukacyjną. Przypomina nam o negatywnym wpływie człowieka na środowisko i uczy jak odwrócić i naprawić ten proces. Po południu rozdzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna wróciła do domu, żeby zająć się praniem i odpocząć po całym tygodniu pracy. Po krótkim relaksie zdążyliśmy jeszcze skorzystać z portugalskiego słońca i plaży. Druga grupa została w Lizbonie, spacerując po wąskich uliczkach i podziwiając panoramę miasta (udało nam się nawet przejechać sławnym tramwajem electrico 28).

Dnia 15 maja odbyliśmy pierwszą lekcję języka portugalskiego.Nauczyliśmy się podstawowych zwrotów oraz słów niezbędnych na codzień:

-bom dia-dzień dobry
-como te chamas?-jak się nazywasz ?
-de onde ès?-skąd pochodzisz?
-quantos anos tens?-ile masz lat?

Część teoretyczną odbyliśmy w naszej stołówce, część praktyczną spędziliśmy na dworze w parku "do Bonfim".Naszym zadaniem było zrobienie zdjęć znajdujących się tam figur oraz ich opisanie.

Sześć osób o profilu gastronomicznym została wybrana na praktyki do Portugalii w ramach projektu ERASMUS+. Zostaliśmy rozdzieleni na trzy różne restauracje. W każdej z restauracji zapoznajemy się z nowym przepisami, kulturą czy nawet innym trybem pracy. Rozwijamy swoje umiejętności, które wcześniej nabyliśmy w szkole. Cztery osoby zostały przydzielone do restauracji z tradycyjną kuchnią portugalską. Podawane są tam między innymi takie dania i desery jak: pastéis de nata, choco frito, grillowane sardynki. Pozostałe dwie osoby odbywają praktyki w restauracji azjatyckiej. Podawane są tam tradycyjne dania azjatyckie takie jak: bao buns, jiaozi oraz poke bowl. Pomimo barier językowych świetnie sobie radzimy. W komunikacji pomagają nam słówka, które poznajemy na lekcji języka portugalskiego.

Weekendowy program kulturowy rozpoczęliśmy w piątek wieczorną wycieczką do Lizbony. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od punktu widokowego, skąd mogliśmy podziwiać malowniczą panoramę miasta. Następnie udaliśmy się do imponującej Katedry w Lizbonie, gdzie gotycka architektura i duchowa atmosfera tworzyły wyjątkowe doświadczenie dla naszych zmysłów. Kolejnym przystankiem na naszej trasie był zabytkowy kompleks Klasztoru i Kościoła São Vicente de Fora, który oferował nam nie tylko piękno architektury, ale także wspaniałe widoki na Alfamę. Nie mogliśmy pominąć również wizyty w windzie Santa Justa, która zabrałą nas na górę, oferując zapierające dech w piersiach widoki na lizbońskie zaułki i panoramę miasta. Ostatnim punktem naszej podróży była Różowa Ulica, gdzie mogliśmy poczuć pulsującą energię nocnej rozrywki i cieszyć się lokalnymi smakami, dźwiękami i atmosferą tego tętniącego życiem miejsca. Wieczorna wycieczka do Lizbony była pełna niezapomnianych wrażeń i odkryć.

Dnia 27 maja wybraliśmy się na wycieczkę na półwysep Tróia Peninsula. Na miejsce dopłynęliśmy katamaranem, podróż trwała około 20 minut. Po dopłynięciu naszym oczom ukazały się przepiękne plaże. Od razu udaliśmy w ich kierunku. Woda była zimna jednak nam to nie przeszkadzało w kąpieli. Po wyjściu z wody poszliśmy się opalać, w oddali było można dostrzec delfiny. Pogoda była ładna, wszyscy odpoczęliśmy od trudu praktyk i naładowaliśmy akumulatory na kolejny tydzień pracy. Dzień był udany. Była to najpiękniejsza plaża jaką w życiu widziałem!

Dnia 28 maja wybraliśmy się na wycieczkę do Belem i Cascais, dwóch bardzo wyjątkowych miejsc w Portugalii ze względu na krajobraz oraz historię. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zbiórki w holu o godzinie 9:30, wyjechaliśmy autobusem do stolicy Portugali. Na miejsce dotarliśmy pociągiem prosto do punktu docelowego, Wieży Belem, czyli Torre de Belem. Wieża ta powstała w latach 1515-1520 i została dedykowana św. Wincentemu, miała ona uzupełniać system ochrony ujścia rzeki Tag do Oceanu Atlantyckiego. Aktualnie jest to jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych w Lizbonie, a przy okazji należy ona również do najcenniejszych zabytków całej Portugalii. Po zobaczeniu tego pięknego zabytku zrobiliśmy wspólne grupowe zdjęcie pod wieżą. Po drodze odwiedziliśmy również klasztor Hieronimitów, w którym podpisano Traktat Lizboński. Na tablicach pamiątkowych umieszczonych obok klasztoru znajduje się podpis byłego premiera Polski Donalda Tuska. Zwiedziliśmy również Pomnik Odkrywców, upamiętniający osoby związane z portugalskimi odkryciami geograficznymi. Dalszą część wycieczki udaliśmy się pociągiem, aby zwiedzić Cascais. Jest to piękna miejscowość znajdująca się nad Oceanem Atlantyckim. Centrum Cascais znajduje się bardzo blisko plaży. Widoki były niesamowite z powodu pięknego krajobrazu nadmorskiego miasta, jest to jedna z najbogatszych miejscowości w całej Portugalii. Po skończeniu wycieczki udaliśmy się do rezydencji.

Setúbal, miasto położone na południowym wybrzeżu Portugalii, oferuje różnorodne możliwości komunikacji i podróży dla turystów i mieszkańców.

Dzięki miesięcznym biletom, które otrzymaliśmy wraz z przybyciem do Setúbalu, możemy swobodnie korzystać z rozbudowanej sieci komunikacyjnej. Autobusy, tramwaje, metro, pociągi - wszystkie te środki transportu są dostępne dla naszej wygody. Co więcej, mamy nawet możliwość skorzystania z promu, który przewiezie nas do stolicy Portugalii, Lizbony.

Posiadanie takiego biletu znacznie ułatwia podróżowanie po całej Portugalii, ponieważ pozwala nam uniknąć trosk związanych z kosztami transportu. Możemy zatem w pełni skoncentrować się na czerpaniu radości z naszych podróży i odkrywaniu fascynujących zakątków tego wspaniałego kraju.

Na praktykach w Portugalii pracuję w serwisie urządzeń elektronicznych. Wykorzystuję wiedzę zdobytą w szkole. Zajmuję się tworzeniem strony internetowej dla sklepu. Pracuję głównie w języku HTML i JavaScript oraz tworzę relację do bazy danych. W wolnych chwilach pomagam serwisować sprzęt elektroniczny. Codziennie uczę się nowych rzeczy doskonaląc swoje umiejętności. Praktyki pozwalają mi nawiązać kontakt z klientami.

Swoje praktyki odbywam w Biurze Euromind Portugal LDA co sprawia, że moja droga do pracy jest najkrótsza, ponieważ mam do niej 2 kroki. W pracy realizuje zadania stażowe zgodne z programem praktyk. Zajmuje się również zwykłymi codziennymi pracami biurowymi takimi jak skanowanie lub kserowanie dokumentacji i faktur. W pracy czuje się bardzo dobrze, codziennie uczę się czegoś nowego oraz szlifuje swój język, ponieważ wszystkie dokumenty są po angielsku lub portugalsku.

Logistycy swój staż zawodowy odbywają w firmie „Exposerve” w Setubalu, która dostarcza środki czystości. W naszej pracy wykorzystujemy doświadczenie z poprzednich praktyk i wiedzy nabytej w szkole. Naszym głównym zadaniem jest dostarczenie zamówień do klientów oraz zarządzanie magazynem. Naszym szefem jest Portugalczyk, z którym porozumiewamy się po angielsku. Pozostali pracownicy mówią po portugalsku i wtedy z pomocą przychodzi translator. Realizujemy program praktyk, poszerzamy naszą wiedzę i zdobywamy nowe doświadczenia.

Powrót do domu. 02.06.2023 r. w czwartek odbył się nasz ostatni dzień praktyk, jak również ostatnie spotkanie z koorynatorką firmy euroMind. Otrzymaliśmy certyfikaty, oceny z odbytych praktyce zawodowych oraz zaświadczenia z odbytego kursu języka portugalskiego. 03.06.2023 r. Po spakowaniu wszystkich rzeczy i dokładnym zabezpieczeniu walizek, o godzinie 8:00 wyruszyliśmy na lotnisko w Lizbonie. Na drodze do Amsterdamu stanęły nam małe opóźnienia, ale już o 12:00 wystartowaliśmy. Około godziny 16:30 byliśmy w Amsterdamie. Okoliczności w podróży nie były nam przyjazne. Również w Amsterdamie napotkały nas niewielkie opóźnienia. Wszelkie przeszkody nie przeszkadzały nam, bo wiedzieliśmy, że z godziny na godzinę jesteśmy coraz bliżej naszych domów. Około 17:00 wylecieliśmy z Amsterdamu. Czekała nas ostatnia prosta do Polski. W czasie lotu mogliśmy podziwiać piękne widoki. Po odebraniu walizek o godzinie 20:00 autokarem wyruszyliśmy do Więcborka. O północy dotarliśmy na miejsce. Pomimo mile spędzonego czasu w Portugalii, cieszyliśmy się z powrotu do Polski.